Malcom

Malcom

torsdag 11. juni 2009

Kattefødsel






Lene`s siste store tema: Piis blitt parret og venter unger.

Etter elendig planlegging, skal disse ungene forhåpentligvis bli født midt i min sommer ferie!
Det vil da si at jeg ikke kan reise bort, det passer jo meg veldig dårlig siden jeg antagelig kommer til å bli super rastløs av å måtte gå hjemme for å vente på en kattefødsel. Men må man så må man=)
Hunnkatten går drektig i ca 65 dager. Det kan være variasjoner på 2 - 3 dager pluss eller minus. Jeg har da regnet ut at Piis har termin mellom 28 Juli og 5 August. Jeg vet ikke helt hvordan man regner ut termin siden Piis har vært på parring i ti dager.
Litt slingringsmonn er greit=)

De fleste katter er flinke til å føde ungene sine, og mange klarer seg meget godt på egenhånd, men de fleste katter som er oppvokst innendørs liker gjerne å ha noen hos seg når begivenheten finner sted. Igjen - søren at jeg har en innekatt....
Etter alle mine mentale forberdelser skal jeg nok være nokså klar til å hjelpe pus gjennom denne fødselen (?)
En normal kattefødsel varer gjennomsnittlig tre timer, men kan i enkelte tilfeller ta noe lengre tid.

Når er fødselen i gang?
De første veene kan merkes som trekninger i bakbena og at pelsen på ryggen reiser seg. Dessuten pleier hunnkatten å bli intensivt kjælen og vil fotfølge deg hvis du prøver å forlate henne.

Pressveer
Katten har pressveer når den legger seg ned og spenner i mot med bakbena, eller sitter og krøker seg sammen. Den stønner gjerne litt, og enkelte førstegangsfødende kan bli litt redde, skrike og vil løpe ut av kassen.

Hvor lang tid mellom hver unge?
Når den første ungen er ute, kan det gå kort tid til neste kommer, og igjen neste mens forrige unges morkake fortsatt er inne i mora. Det kan gå 5 - 10 min. mellom hver unge.
Hjelp til å dra ut ungen.
De fleste katter føder normalt, og trenger lite hjelp. Hvis en må hjelpe til, må en holde meget lett rundt ungen og dra forsiktig når katten har en pressve.

Fosterhinne
Når kattungen er født, pleier kattemoren å vaske den slik at fosterhinnen brister og kattungen får puste.
Navelstreng.
De fleste kattemødre biter over navlestrengen selv og spiser morkaken. Det hender de er fornøyd etter å ha spist den første morkaken, og overlater resten av navlingen til deg. Hvis du skal gjøre dette, må du være ren på hendene og "gnage" navlestrengen over med neglene, slik at det ikke oppstår blødning.
Dette er det eneste jeg NEKTER og hjelpe pus med... skulle det bli nødvendig med hjelp må jeg nok evt tilkalle LynvingeWangen for assistanse.

Må virkelig si jeg gleder meg til denne fødselen er over. At Piis forhåpentligvis har fått noen friske og sunne kattunger og rabalderet starter=) hehe
Har egentlig ganske dårlig samvittighet ovenfor Piis som ikke hadde innflytesle på når hun skulle parres eller ikke... Tenker at det må være ille å få unger når man ikke ønsker seg det. Og itillegg at man ikke skal få ha unga hos seg lenger enn 16 uker før de forsvinn. Slik er vel katteverden?




3 kommentarer:

Inger-Marit sa...

Grattis - nå blir du bæssmor!!! Hehe...

stjernvangs sa...

Hørtes skummelt ut... hehe.. Blir koselig da :)

Anonym sa...

Hei:-)
Jeg har en hannkatt selv.

Det var kjempespennende og vite ossen katten føder. men jeg har et spørsmål:-D
Hvordan parrer kattene seg?