Malcom

Malcom

tirsdag 11. oktober 2011

Likestilling i pattedyrenes verdenen!

Jeg leste for en tid tilbake om pattedyr, (noe som forøvrig i utgangspunktet er barneskolepensum ?!?)  og ble da påminnet hva som gjennkjenner et pattedyr
1) at de er varmblodige,
2) de er som regel hårkledde dyr,
3) de ånder med lunger
4) og føder levende unger som de dier.

Ergo - vi mennersker er pattedyr, og jeg er intet untak !

Jeg har overhodet ikke noe anstrengt forhold til at jeg er varmblodig, er hårkledd (?) har iallefall en tust på hodet som er helt greit at er der (kunne godt vært foruten pelsen som vokser på leggene, men....) og jeg er glad jeg ånder med lungene.
Det jeg igrunn har et litt mer anstrengt forhold til om dagen er punkt 4 - føder levende unger som dier!

Hvor er pattedyrenes likestillingsombud spør jeg da?

I 282 dager må den mennesklige kvinnekroppen gå å bære på et foster og tåle alle de plagene det kan medbringe, uten at den mannlige kroppen (som har akkurat like mye skyld i befruktningen av fosteret) forsåvidt trenger å gjøre en dritt.
Og ikke nok med det, det er kun den kvinnlige menneskekroppen som er laget for å føde, nok en gang uten at den mannlige kroppen trenger å bli berørt av bevgivenheten.
Etter en smertefull fødsel er det fortsatt kvinnekroppen som må jobbe.... for da skal kvinnekroppen nemmelig være den nye verdensborgerens private matstasjon i lengre tid.......

Ut i fra alle disse argumentene har jeg kommet frem til at jeg tror jeg ville vært svært lykkelig som høne !! (Snakker her om frittgående høner)
Hvis jeg da hadde hatt ønske om å forplante meg, kunne jeg jo bare parret meg lagt et egg, og i sammen med den som hadde befruktet egget delt på å ruge på det i 21 dager.  (21 dager er jo langt mer passende en 282....)

I mellomtiden, mens han ruger, kunne jeg fortsatt vært livsnyter og gjort hva jeg ville- fek som hønene i "Emil", gått og spist meg dritings på gjæret kirsebær uten at det hadde vært til bry for noen :)
Fremfor oss stakarene som lever som pattedyr å må holde oss unna både det ene og det andre i lengre tider..... Og om vi ikke MÅ holde oss unna alt det som er artig, setter faktisk kroppen en del begrensninger etterhvert.... regner med at man slipper det som høne?


Ja, jeg er virkelig for mere likestilling i pattedyrenes verden !!!

Ingen kommentarer: